Winkelwagentje|Zoeken|Status Bestelling|Prijs Set

Loop jij het risico van een
magnesiumtekort?

Magnesium is één van de meest belangrijke mineralen in het menselijk lichaam en essentieel voor een goede gezondheid. Het is een kritische factor voor meer dan 350 essentiële biochemische reacties in het lichaam zoals de spijsvertering, energieproductie, het functioneren van de spieren, botvorming, aanmaken van nieuwe cellen, activeren van B vitaminen, ontspanning van de spieren en het helpt ook bij het goed functioneren van het hart, de nieren, de bijnieren, de hersenen en ons zenuwstelsel.

Magnesium is op drie na het meest aanwezige mineraal in het lichaam. Het is aanwezig in de botten, tanden, de rode bloedcellen en het activeert meer enzymsystemen dan ijzer en zink gezamenlijk doen. In het jaar 1971 schreef Dr. Edmund B. Fink (een onderzoeker naar magnesium aan de West Virginia University of Medicine in Morgantown) in ‘The Executive Health’ dat:

  • een magnesiumtekort niet alleen gewoon bestaat, maar ook veel voorkomend is;
  • ondanks dat het veelvoorkomend is, het vaak onopgemerkt blijft;
  • een chronisch tekort blijvende schade kan aanrichten en fataal kan worden;
  • de uitingen/gevolgen van tekort aan magnesium veelomvattend en gevarieerd zijn.

De eerste symptomen van magnesiumtekort kunnen nog vrij klein zijn. De meeste magnesium wordt opgeslagen in de weefsels. Kramp in de benen, pijn in de voeten of spiertrekkingen zijn meestal de eerste tekens van een tekort. Als dit wordt genegeerd, dan kunnen andere gevolgen (zoals hieronder benoemd) tot uiting komen.

Gebruik nu al een tijdje TrüMag en ben er erg tevreden over. Slaap beter en voel me veel minder gejaagd. Ook heb ik het gevoel dat ik soepeler ben geworden en minder last heb van mijn gewrichten. Dus ik blijf het gebruiken.
Marga B Vorden, Gelderland

Energieloos

Magnesium speelt een sleutelrol in het regulieren van een goede omzetting van voeding in energie. De metabolisme van koolhydraten en vetten vereist een heel aantal van magnesium afhankelijke chemische reacties. In 2002 heeft de fysioloog Henry Lukaski van het “Department of Agriculture’s Human Nutrition Research Center” in Dakota (USA) vastgesteld dat tijdens middelmatige activiteit, mensen met een laag magnesiumgehalte meer energie gebruiken - en daardoor sneller vermoeid zijn - dan mensen met een goed magnesiumgehalte. In deze studie (welke gepubliceerd is in de mei 2002 editie van ‘The Journal of Nutrition’) weidt hij uit over dat in de eerste fase, 10 vrouwen in de postmenopauzale periode werden voorzien van een 35 dagen lang dieet met een voldoende magnesiumgehalte. Deze eerste fase werd gevolgd door een fase met een dieet van 93 dagen met een laag magnesiumgehalte en vervolgens de laatste fase met wederom een dieet met voldoende magnesium, nu voor 49 dagen. Resultaat van dit onderzoek was dat tijdens de fase met een laag magnesiumgehalte, de vrijwilligers meer zuurstof gebruikten tijdens lichamelijke activiteit en dat hun hartslag toenam met ongeveer 10 slagen per minuut. “Toen de vrijwilligers een laag magnesiumgehalte hadden, hadden ze meer energie en meer zuurstof nodig om activiteiten van laag niveau te doen, dan toen hun magnesiumgehalte voldoende was”, aldus Lukaski. Deze uitkomsten komen overeen met andere studies en tonen aan dat een te laag magnesiumgehalte samengaat met een toenemende benodigdheid van zuurstof tijdens het doen van oefeningen. Mensen die klagen over het hebben van weinig energie, kunnen hun voordeel halen uit toevoeging van magnesium aan het dieet.

Vermoeidheid

Onderzoek heeft aangetoond dat aanhoudend magnesiumtekort kan leiden tot het chronische vermoeidheidssyndroom (CVS). Indien we een magnesiumtekort hebben dan gaan onze lichaamsfuncties op cellulair niveau langzamer werken zodat het lichaam loom/langzaam wordt waardoor vermoeidheid op kan treden. Een baanbrekende studie (The Lancet, maart 1991) uitgevoerd door Cox, Campbell en Dowson van het “Center for the Study of Complemetary” in Southampton (Engeland), heeft aangetoond dat veel patiënten met CVS een laag magnesiumniveau hebben in de rode bloedcellen en dat dit hun toestand kan verbeteren door het gebruiken van magnesiumsupplementen. Tijdens een dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek injecteerden zij 32 patiënten, die allen het chronisch vermoeidheidssyndroom hebben, met magnesiumsulfaat. Vijftien patiënten, willekeurig bepaald, kregen magnesiumsulfaat intramusculair toegediend, één maal per week, zes weken lang. De andere zeventien kregen water geïnjecteerd. De patiënten die magnesium toegediend hadden gekregen vertoonden betere energieniveaus en hadden een betere controle over hun emoties.

Zwakheid/krachteloosheid

Tussen 1965 en 1990 zijn er verschillende onderzoeken gedaan in Nieuw-Zeeland, Australië, Engeland, Frankrijk en Nederland om te kijken wat de relatie is tussen de voorkeurshouding van een baby en de wiegendood. In een in 1991 gepubliceerde recensie werd geconcludeerd dat magnesiumtekort (de spierkracht bij jonge mensen wordt serieus geschaad bij een tekort aan magnesium) een van de grote factoren is waardoor een toenemend aantal kinderen overlijdt aan de wiegendood. Bij ratten is aangetoond dat onvoldoende magnesium in het dieet leidt tot het hebben van minder kracht bij het doen van oefeningen en dat de spieren zwak worden, overigens een effect wat snel omgekeerd kan worden door wel voldoende magnesium tot je te nemen.

PMS en Hormonale Onbalans

Premenstrueel Syndroom, ook bekend als PMS, is een naam die voorkomt bij verschillende lichamelijke en psychologische symptomen zoals een opgeblazen gevoel in de buik, gevoeligheid van de borsten, hoofdpijn, vermoeidheid, prikkelbaarheid, ongerustheid en depressie die twee tot zeven dagen voor het begin van menstruatie voorkomen. Volgens Dr. Guy Abraham, voormalig professor in verloskundige en gynaecologische endocrinologie aan de UCLA School of Medicine, is er in de meeste gevallen bij PMS een hormonale onbalans aantoonbaar. Carolyn Dean (onder andere schrijfster van “The Magnesium Miracle”) veronderstelt dat één van de 22 dingen, die veroorzaakt kunnen worden door magnesiumtekort, een hormonale onbalans is wat vervolgens weer kan leiden tot PMS; dysmenorroe (krampen tijdens de menstruatie); onvruchtbaarheid; voortijdige samentrekkingen en (pre) eclampsie oftewel zwangerschapsvergiftiging. Het feit dat uit onderzoek voortkomt dat het cellulaire magnesiumniveau bij vrouwen met PMS beduidend lager is dan bij vrouwen die niet leiden aan PMS onderstreept dit alles. Susan Johnson, een gynaecoloog aan de University of Iowa die heeft geholpen bij de ontwikkeling van de nieuwe ACOG, een Amerikaanse universiteit voor verloskunde en gynaecologie, adviseert dat indien je op zoek bent naar supplementen die de symptomen van PMS verlichten, je die kunt vinden in calcium, magnesium, vitamine D en E.

Slapeloosheid

Slapeloosheid of moeite hebben met slapen is een ander symptoom wat voorkomt als gevolg van een magnesiumtekort. Als je moeite hebt met slapen of wakker wordt tijdens de nacht met spierspasme, kramp of stijfheid, kan het zijn dat magnesiumsupplementen kunnen helpen. In een studie onder meer dan 200 patiënten heeft Dr. W. H. Davis van de University of Pretoria onderzocht wat magnesium kan betekenen in de strijd tegen slapeloosheid. 99 procent van de patiënten die magnesiumsupplementen gebruikten vertelden dat ze sneller in slaap vielen en ze ononderbroken sliepen. Het vermoeid opstaan verdween en angst en spanning tijdens de dag verdwenen. In dit 12 maanden durende onderzoek, waarbij 8 tabletten van 250 mg magnesiumchloride werden genomen, werden geen bijeffecten geconstateerd. De magnesiumsupplementen zorgden voor een verbetering van het slapen doordat er minder cortisol vrijkwam, het stresshormoon dat de slaap verstoort.

Zwakke botten

Lange tijd werd verondersteld dat calcium de belangrijkste mineraal was in de strijd tegen Osteoporose, maar nieuw onderzoek heeft aangetoond dat magnesium net zo belangrijk is in de behandeling en strijd tegen Osteoporose. Magnesium omvat ongeveer 1 procent van de mineralen in de botten van het lichaam. Het beïnvloedt zowel de botmatrix als het mineraalmetabolisme in de botten en helpt ons lichaam bij de assimilatie van calcium. Dr. Barnett, een orthopedisch chirurg, zegt: “Magnesium is misschien wel het meest belangrijk element voor de gezondheid van de botten”. Magnesiumtekort kan een risicofactor vormen voor postmenopauzale osteoporose, omdat het ’t calciummetabolisme verandert en het effect heeft op het hormoon dat de calciumbalans in het lichaam reguleert. Als het magnesiumgehalte in de botmineralen afneemt, dan vergoten de botkristallen en worden ze brozer. In hun studie “magnesiumsupplementatie en osteoporose” hebben de onderzoekers J.E. Sojka, C.M. Weaver (gepubliceerd in Nutrition Reviews, 1995) een lager magnesiumgehalte en grotere botkristallen ontdekt bij vrouwen met osteoporose en suggereren dat door toevoeging van magnesium de mineraaldichtheid van de botten kan verbeteren.

Spierspanning, spasme en kramp

Die kleine irriterende trekken in het ooglid of de pijnlijke spierkrampen die je ’s nachts wakker maken zijn vaak de eerste tekenen van magnesiumtekort. Magnesium is nodig voor de juiste ontspanning en samentrekking van de spieren. Buitensporige spierspanning (resulterend in spasmes en rusteloosheid) kan betekenen dat je een tekort aan magnesium hebt. Wanneer dit mineraal verloren gaat door lichaamsvocht zoals bij sporters die zweten tijdens een zware training, dan kunnen zij krampen ervaren, veroorzaakt door een magnesiumtekort. Spierkrampen en andere tekens van een te laag magnesiumniveau reageren snel en positief op toevoeging van magnesium en veranderingen in het dieet door voeding met een hoog mineraalgehalte.

Hartritmestoornissen

Magnesium heeft een heilzaam effect op het cardiovasculair systeem. Door de ontspannende uitwerking op de spieren, speelt het ook een belangrijke rol bij het reguleren van de bloeddruk. Wanneer de bloedvaten ontspannen is er minder weerstand tegen de stroming van het bloed, met als gevolg dat de bloeddruk lager is. Het is bewezen dat bij een laag magnesiumgehalte in het lichaam de kans op hartritmestoornissen toeneemt, waardoor vervolgens het risico toeneemt op complicaties die gepaard gaan met een hartaanval. F. Liao, AR Folsom en Brancati van de “School of Public Health”, University of Minnesota, hebben in 1998 een grote studie uitgevoerd (onder bijna 14000 mannen en vrouwen) en ontdekten dat toename van het magnesiumniveau samengaat met een afnemend risico van coronaire hartziekten bij vrouwen. De “Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Pressure” adviseren een adequate magnesiuminname om je te beschermen tegen of te helpen bij het behandelen van een hoge bloeddruk. De “DASH-studie” (DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension = benadering om door middel van je dieet de hypergevoeligheid te stoppen) veronderstelt dat een hoge bloeddruk significant lager kan worden door een dieet te consumeren met veel magnesium, kalium en calcium.

Hoofdpijn

Ongeveer 70% van de patiënten die spanningshoofdpijn hebben, hebben ook last van gespannen en gevoelige spieren. Verscheidene studies hebben aangetoond dat er een relatie bestaat tussen migraine, spanningshoofdpijn en een laag magnesiumgehalte. Het in 1998 gepubliceerde artikel “De rol van magnesium bij de pathogenese en behandeling van migraine” door Clin Neurosci, A. Muskop en M.N. Altura , veronderstelt dat mensen die terugkerende migraine hoofdpijnen hebben, een lager intercellulair magnesiumniveau hebben dan mensen zonder migraine. In de maarteditie van het blad “Headache” uit 1996, berichtten onderzoekers dat patiënten met clusterhoofdpijnen geholpen zijn door magnesiumtherapie. Bij clusterhoofdpijn leiden mensen tot wel 20 keer per dag aan pijn, wat maanden lang kan duren. Een enkele magnesiuminfusie heeft deze clusterhoofdpijnen verholpen in 2 tot 7 dagen. Een meer recent placebogecontroleerd onderzoek uit 2003, uitgevoerd door F. Wang, S.K. van den Eeden, L.M. Ackerson, S.E. Salk, R.H. Reince en R.J. Elin, bij 86 kinderen met frequente migrainehoofdpijnen, heeft aangetoond dat orale toediening van magnesiumoxide de frequentie van de hoofdpijnen heeft doen afnemen.

Angst/ongerustheid

Toevoeging van magnesium aan het dieet heeft een goede reputatie als het gaat om het hebben van een kalmerend effect bij symptomen van angst en stress. Mildred Seeling, die de “Journal of the American College of Nutrition” heeft opgericht in 1982, heeft aangetoond dat er een relatie bestaat tussen magnesiumtekort en symptomen van angst en dit beschreven in haar scriptie “Latente tetanie en angst en magnesiumtekort”. Een ander onderzoek uitgevoerd door H. Kara, N. sahin, V. Ulusan en T. Aydogdu in 2002, bestudeerde de impact van magnesium bij patiënten die geopereerd zijn. Patiënten kregen zowel tijdens als na de operatie een infuus met magnesium en werden onderzocht op hun mate van gevoel van onrust. Patiënten die het magnesium toegediend kregen hadden minder pijnmedicatie nodig en hadden minder last van onrust vergeleken met een groep die geen magnesium toegediend hadden gekregen.

Nervositeit

Magnesium reguleert de functie van de zenuwcellen en is essentieel voor het goed functioneren van het zenuwsysteem. De aanwezigheid van de juiste hoeveelheden magnesium in de synaps (ruimte tussen zenuwcellen) controleert de snelheid waarmee de neuronen vuren. Zonder voldoende magnesium kunnen de zenuwcellen geen signalen verzenden en ontvangen en de overgevoeligheid voor verschillende stimulaties kan toenemen. Geluiden lijken veel harder te klinken, licht lijkt veel feller, emotionele reacties zullen heftiger zijn en de desbetreffende persoon heeft het gevoel “op het randje” te leven. Het brein kan te veel gestimuleerd worden om te gaan slapen. Magnesiumsupplementen hebben een verlichtend, pijnstillend effect op het zenuwsysteem en geven u weer een opgelucht gevoel.

Prikkelbaar

Een tekort aan magnesium kan ook psychiatrische problemen veroorzaken, zoals depressie, rusteloosheid en snel geïrriteerd zijn. Uit onderzoek blijkt dat depressieve patiënten een lager magnesiumniveau hebben. Orale inname van magnesium wordt gebruikt als een toegevoegde behandeling bij psychiatrische patiënten en is ook succesvol gebleken bij behandeling van manische depressiviteit. D. Nuytten, J. van Hees, A. Meulemans en H. Carton van het departement van neurologie, Universiteit Leuven toonden aan dat een afname van het magnesiumgehalte, prikkelingen in het zenuwstelsel kunnen veroorzaken, eventueel resulterend in epileptische aanvallen. Klinische en experimentele onderzoeken hebben bewezen dat ondanks dat een magnesiumtekort niet als oorzaak van epilepsie gebruikelijk is, magnesium wel kan helpen en levensreddend kan zijn.

Nierstenen

Een onderzoek uit 1960 heeft aangetoond dat er een relatie bestaat tussen magnesium en nierstenen. In het blad “Health Bulletin” (13 juni 1964) schrijft Dr. H.E. Sauberlich van het Fitzsimons ziekenhuis te Denver: “Magnesiumoxide lijkt veelbelovend bij het behoeden tegen nierstenen”. Verder onderzoek heeft aangetoond dat magnesium inderdaad helpt bij terugkerende nierstenen, door toename van de oplosbaarheid van calcium in de urine. Magnesiumsupplementen en magnesiumrijke voeding zijn ook effectief gebleken bij voorkoming en behandeling van nierstenen.

Manieren om je magnesiuminname te laten toenemen

  1. Consumeren van groene groenten, whole-grain producten en een verscheidenheid aan peulvruchten en noten zal helpen om aan je dagelijkse behoefte magnesium te voldoen. Voedingsproducten en dranken die rijk zijn aan magnesium zijn: boekweit, chocolade, katoenzaad, thee, tofoe, peulvruchten, sojameel, amandelnoten, cashewnoten, groene groenten en peterselie. Klik hier om te zien hoeveel magnesium er zit in een aantal voedselbronnen.
  2. Neem magnesiumsupplementen, ook als je een zeer gebalanceerd dieet neemt met onder andere vis, noten en whole-grain producten. De kans bestaat namelijk dat je nog steeds je dagelijks benodigde hoeveelheid moet aanvullen met supplementen zoals Natural calm. Onze voeding vandaag de dag, bevat minder voedingmiddelen dan 50 jaar geleden. Wanneer de bodem uitgeput raakt, zijn er minder voedingsmiddelen beschikbaar voor ons voedsel. Lees meer over de afname van voedingsmiddelen in onze voeding en de noodzaak op magnesiumsupplementen toe te voegen aan ons dieet in een nog op de website te publiceren artikel. Natural Calm, ontwikkeld door de leider op het gebied van voedingsonderzoek Natural Vitality, is het meest absorbeerbare, effectieve en snelst werkende magnesiumproduct wat verkrijgbaar is. Natural Calm magnesium is een 100% natuurlijk water-oplosbaar magnesiumcitraatpoeder van de hoogste kwaliteit.
Copyright © 2008 Calm Natural Limited
info@calmnatural.nl